Latest News
Everything thats going on at Enfold is collected here
Hey there! We are Enfold and we make really beautiful and amazing stuff.
This can be used to describe what you do, how you do it, & who you do it for.
“GEGEN DECADE” 10 YEARS ANNIVERSARY COMPILATION
ReviewsArtista: Varios Artistas
Álbum: Gegen DECADE. 10 Years Anniversary Compilation
Label: Gegen Records
Fechas de lanzamiento: Part I: 17 septiembre 2021 / Part II: 1 octubre 2021 / Part III: 15 octubre 2021.
Formato: Digital
Género: Techno
“Moirai” Trilogy: Artwork by Andrea Galad
Tracklist Part I
Ellen Allien – “Acid Against Fascism”
La Fraicheur & Leonard De Leonard – “Lost In Midland”
Bloody Mary – “They Come For Us At Night”
Flavia Laus – “Catharsis”
Oliver Deutschmann – “Delete Religion”
Ayako Mori – “Shrine Of Gegen”
P.E.A.R.L. – “Perfume Of Sweat”
Cristian Marras – “One Of A Kind”
PVS – “Panic Room”
Sarah Strandberg – “Helter Skelter”
Tracklist Part II
Paula Temple – “Gegen X”
Mar/us Feat. Espectra Negra – “Against Yourself”
Esther Duijn – “Exomorph”
Scalameriya – “Grappler”
OCD – “Nature Abhors A Vacuum”
Lady Maru – “Kill Ur Lobby”
Non reversible – “Obscuration”
Bombardier – “Generation Gegen”
Femanyst – “California Killer (Jack The Creamer)”
Tunnel – “Identity And Equity”
Tracklist Part III
Ayarcana – “Igne Natura”
Espectra Negra – “Cyber City”
Hypnoskull – “Im Gegenzug”
Kareem – “whyareyousoscared__BUNKERPROOFBULLET-MIX”
Liza Aikin – “Muriel”
Years of Denial – “Pleasure”
Dominik Müller – “I Saw Her At K. – Str. 76”
Huren – “Pool Footage”
Stave – “Grain”
SKD – “Serpents Of The Snake Pit”
“Debemos abrazar la unidad, no la separación: compartir, volver a comunidades pequeñas y solidarias. Unidad, no separación, es lo que tiene que suceder.” – Genesis P-Orridge
Para celebrar su 10º aniversario, el colectivo queer GEGEN de Berlín ha preparado una sólida compilación de 3 álbumes que repasa su actividad durante su primera década de existencia, para presentar a los artistas que han sido el corazón de sus famosas fiestas, con su estética tan particular y su sonido tan cañero.
Este recopilatorio contiene 30 tracks, seleccionados desde los auténticos residentes en el comienzo del proyecto hasta los cabezas de cartel cuyo apoyo ha impulsado al colectivo en la escena berlinesa. Incluye también a prometedores artistas que Gegen se toma muy en serio y amadrina, brindándoles todo su apoyo.
El criterio seguido en la selección de temas ha respetado la diversidad del techno y sus creadores.
Dando como resultado una muestra de diferentes subgéneros y BPM, que van desde el techno clásico al industrial, del hardcore al breakbeat, del ácido a la deconstrucción… Si te va el rollo de viaje etéreo y misterioso, encontrarás a Ellen Allien y Femanyst. Si buscas embarrarte las botas en el fango de distorsiones punkarras, encontrarás a Hypnoskull y Bombardier. Si necesitas descargar energía con himnos tensos, encontrarás a Paula Temple, Espectra Negra y Ayako Mori.
Si lo tuyo son ganas de disfrutar de bajos duros y secos, encontrarás a Ayarcana, Tunnel y Esther Duijn. Si estás por perderse en viajes hipnóticos, entrégate a Cristian Marras, La Fraicheur & Leonard de Leonard, Non Reversible y Lady Maru. Además de otros tracks maravillosos de Bloody Mary, Mar / us y Years of Denial, o temas deconstruidos y centradas en la batería a cargo de SKD y Scalameriya.
Si te va el underground del undeground en la electrónica, sin duda encontrarás lo que buscas en este lanzamiento que representa con orgullo el sonido de Gegen.
ENTREVISTA A OMEGA dB POR NIET!
Interviews“Deja de mirar de los Pirineos hacia arriba, date la vuelta, ¡y dale al play!”
Esta entrevista es la antientrevista. La más tramposa e inmoral que he hecho en mi vida, así os lo digo. Porque ser arte y parte, entrevistadora y al mismo tiempo sello discográfico, remixer, y hasta un poco ‘manager’ del entrevistado, como que hace crujir los goznes del mismo infierno. Pero mira, parece que últimamente en el infierno hay barra libre y entra todo dios, así que no me voy a cortar. He entrevistado a OMEGA dB por ‘Chapter Four Remixes’, el álbum que acaba de publicar (Hypersunday Records) donde ocho productores –Josephine, Matsu, BeatLove, Fernando Lagreca, Structweird, NIET! (vamos, yo), Pina y él mismo–, reinterpretamos su disco de 2020 ‘Chapter Four’. Porque, sí, tengo muy poca vergüenza. Eso sí: porque el disco y el artista lo valen.
1. Si te parece, empecemos por el capítulo final en vez de por el cuarto, que es el que motiva esta entrevista: ¿a ti, si lo miras con cierta perspectiva, esto de la música electrónica te da más alegrías o disgustos?
Es cierto que soy una persona muy autónoma. Me hace feliz mostrarme al mundo tal y como soy, sabiendo que no puedo gustar a todo el mundo. Así es como veo el verdadero éxito. La parte que no me gusta es cuando te toca depender de personas u organismos que pueden impedir que actúes en determinado festival, sala, o aparecer en equis medios de comunicación. Pero si ponemos ambas cosas en una balanza, ganan las alegrías. Si fuera a la inversa debería replantearme el proyecto. No tendría sentido.
2. Y ya yendo a lo más particular… ¿quién te mandaba meterte en esto (en ‘Chapter Four Remixes’)?
Pues es algo que llevaba tiempo pensando, y un pajarito, o mejor dicho: una pajarita llamada Sylvia Nieto, me insistió en que quería remixear uno de los temas. Y así, entre dos cabezas que ya habían colaborado anteriormente en una ‘orgía sinérgica’, como yo le llamé en su día a ‘Purgatory’ (Hypersunday, 2016), surgió ‘Chapter Four Remixes’. Una vez más, la sinergia se puso ante nosotros. Y había que complacerla.
3. Dame un buen argumento para escuchar este disco. ¿Qué tiene que no tengan toooooodos los demás?
Pues que hay ocho versiones de los originales, remezcladas por siete artistazos nacionales y un servidor. Si eso no es motivo suficiente, es que quizá no conoces bien la electrónica que se cocina en la península. ¡Deja de mirar de los Pirineos hacia arriba, date la vuelta y dale al play!
4. El disco es un conjunto de remixes de tu álbum ‘Chapter Four’ del año pasado. ¿No te daba miedo que alguien te hiciese un destrozo?
No, en absoluto. El hecho de contar con este elenco de lujo ya hace que arranques con la premisa de que el éxito está asegurado. Son artistas muy sólidos y a los que yo aprecio muchísimo en lo musical y en lo personal. Por lo tanto, aprecio y respeto mucho sus puntos de vista.
6. Hablemos de los temas. Imagínate que mañana desaparece misteriosamente el coronavirus de la Tierra, así, pum, y se celebra una gran fiesta planetaria para celebrarlo. ¿Qué track del disco elegirías para empezar el set?
¡Que Dios te oíga! Elegiría el remix que Fernando Lagreca hizo para ‘No Going Back’. Lo primero, por el calado sentimental que tiene el original, con eso de dejar todo atrás, mirar hacia adelante y aprender de lo vivido disfrutando del camino. Además, la visión musical que aporta Fernando es una introducción perfecta a lo que esté por venir, que presagiamos que será bueno.
7. Vale, llevamos ya cuatro horas de set, hay que refrescar al dj. ¿Con qué tema echas el cierre?
Aquí le tocaría el turno a Josephine, con su enérgico remix de ‘Bird Flight’, que en su versión original era un inicio matutino, delicado y lleno de esperanza. Pero no toda esperanza y energía tienen por qué materializarse al principio de una historia. En este caso, la energía y frenesí que desprende el tema es un punto culminante que puede llevar a un cambio de fase. Por lo tanto, expresa algo similar, pero con una velocidad y fuerza mayores.
8. La fiesta es todo un éxito, y todo el mundo sale de ella deseando follar, como en la escena final de ‘El perfume’. ¿Cuál recomendarías de banda sonora para una orgía erótica?
Pues si me das permiso elegiría dos, más que nada porque si hablamos de una orgía, hablamos de una gran cantidad de sexo y gente a lo largo del tiempo. Y me sabe a poco. Empezaría con el remix de “The Rising” de NIET! Me parece idónea a modo introductorio, con los juegos preliminares, voz femenina y coros que nos van introduciendo ‘in crescendo’ en un ambiente erótico que va a más. Y que culminaría con una escena más ‘hardcore’ con el rework que yo mismo hice para ‘The Wind Whispers’.
9. Cambio de tercio: ocho productores trabajando en un mismo disco en España parece una contradicción en los términos… ¿Nunca conseguiremos crear una verdadera escena electrónica donde lo que predomine sea el buen rollo y el apoyo mutuo?
A mí una de las cosas que más me gustan es construir y compartir. Y además, que sea duradero en el tiempo. ¿Qué mejor manera hay de hacerlo que rodearte de gente con tus mismos gustos e inquietudes? Hay una cita muy bonita de Buda que dice así: «Cuando te gusta una flor, la arrancas. Cuando amas una flor, la riegas todos los días». Creo que todos sentimos el mismo amor por la música electrónica. Yo me quedo con este tipo de cosas intangibles, que son las que verdaderamente nos mueven. Lo demás no importa.
10. ¿Tiene algún sentido que los únicos premios de la música independiente que hay en España actualmente se rijan, como Eurovisión, por el voto del público?
En absoluto. No me parece bien. Creo que debería existir un certamen donde se valoraran aspectos como son el talento, la constancia o la trayectoria. Hacer un seguimiento exhaustivo de detección y desarrollo de los artistas nacionales, donde todos tengan visibilidad, independientemente del presupuesto que haya detrás. Y obviamente, determinados por un jurado especializado e imparcial al que avalaran los mismos valores por los que juzgan.
11. Dicho lo cual, ¿irías a Eurovisión?
Nunca se puede decir de este agua no beberé. Pero, sería muy raro ver a OMEGA dB en Eurovisión, ¿no? Aunque un B2B con Rodolfo Chikilicuatre sería muy divertido. Jajajaja.
12. Dj Nano acaba de publicar su biografía. ¿Para cuándo la de OMEGA dB?
Para cuando tenga un proyecto más asentado y duradero en el que explicar giras mundiales y todas esas cosas que se cuentan en esos textos. Por el momento me conformo con escribir un presskit y seguir picando piedra, y puertas, que hay muchas que deben abrirse todavía.
13. Te acaban de operar. El dolor, ¿es en algún momento una inspiración o sólo es una mierda?
Ambas cosas. A mí el dolor me cabrea mucho, ¿y a quién no? Pero es eso mismo lo que también crea en mí un estado de alerta y rebelión que me ayuda a seguir trabajando e inspirándome para sanarlo. Hay muchos tipos de dolor. Pero estoy seguro de que el dolor es necesario en todas las vertientes artísticas. Es una necesidad expresiva. El original ‘Chapter Four’ es una catarsis derivada de una etapa complicada, por ejemplo.
14. Volvamos a ‘Chapter Four Remixes’. ¿Qué tema pincharías en un garito lúgubre y mal ventilado, como los de antes?
Sin duda, el remix de ‘Redemption’ de Pina. La densidad y dureza al más estilo industrial que desprende es brutal. Le vendría como anillo al dedo. Nada más que añadir.
15. Y para terminar, una pregunta absolutamente inevitable: ¿Cuál será el Chapter Five de esta historia?
Seguir trabajando sin bajar los brazos, disfrutando. Y con la mirada puesta en la siguiente criatura sonora. Nos vemos en el próximo capítulo.
Por NIET!
@SylNiet
MYCROTOM «RATORATIYO»
RecordsArtist: mycrotom
Album: Ratoratiyo
Label: Mongkong Musik
Release date: June 4 (digital), July 4 (physical)
Tracklist
1. Iquitos Bird
2. Sennabua
3. Mumiru
4. Ago Agoldenhorseshoe
5. Caverna Tragica
6. Logic by Machine
7. Another fab
About the release
Music from mycrotom? Does the «mycro» stand for microscopic miniature music, or is there simply a very modest artist behind the small-print artist name? We may assume the latter, since the Italian-Canadian Tom Simonetti alias mycrotom has created rather large-format sound carpets in the Bertolt Brecht mechanical engineering city of Augsburg. He now presents the same: soundscapes on which you can go out of work and walk away.
Soundscapes on which you can fly. Like an albatross with its broad wings, we imagine the Maestro as we listen. Very slowly the science fiction samurai Simonetti unrolls the ornaments in front of our ears. Quite the machine whisperer who perseveres in the twilight zone and weaves the song that sleeps in the mycrotom machine, he serves us music equal to a tea ceremony – with plenty of time to steep. This is a record you have to let sink in with the bass channels wide open. Details and structures unfold along the way, over time. No matter how you twist and turn it: This record is a revelation. With each listen you get more and more.
About the artist
As an eight-year-old, Tom Simonetti starts playing – live! On the stages, of his mother’s Grateful Dead-affiliated rock band. Soon the young drummer comes into contact with a first Korg MS-20, discovers his passion for synthesizer envelopes, bass clouds and then electronic music. From then on and until today he will call himself «electronic live drummer» – tapping the skins with a gentle wing beat, which he also knows how to conjugate with electronic modules. A producer who thinks along with his analog antithesis and organically defines it. Be it the invention of new sound modules and generators, or be it the communicative work on new music in workshops as a certified AppMusician – it is Simonetti’s musical openness in combination with his audio-visionary foresight, which make him a popular partner in crime. For example in improvisations with Hangonauten, SMS/Schamoni Musik Service Band alongside BELP, Protein, Pico Be (Das Weiße Pferd) or Daniel dance, theater and studio music, DJ sets and the formation of a network make a cosmos vibrate, Simonetti’s cosmos, mongkong music. Among his companions are Taison Heiss (Lali Puna), Protein (Alientransistor), Erich Lesovsky, Stefan Schulzki. The author Franz Dobler in whose ARD Radiotatort music composition Simonetti is also involved.
Above all, it is the long-standing collaboration with his internationally acclaimed companion LeRoy, which brings Simonetti wide recognition in the bands Rhytm Police, H and Das Hobos and transports the musicians on concert tours as far as Siberia or the Odessa Jazz Fest (2017).(Top Twenty annual charts 2014 BR Zündfunk, Roy Preis der Stadt Augsburg 2015, Odessa Jazz Fest 2018 Norman Cook aka Fatboy Slim Selected for Apple Beats 1st and released it in 2019 in Julien Temple‘s «Ibiza Silent Movie», BR Radio Tatort 2019, 2020,).
So now the solo debut of mycrotom, self-made by Tom Simonetti, on instruments and devices like Saito Marimba, CASIO cz5000, Korg Polysix, Doepfer 404, Dynacord vrz23, Sherman Filterbank, EMU Planet phatt, I-Pad Apps, Roland jx3p or Mks50 and of course drums, percussion and some rattles.
Bernhard Kuehne from Pen Produktionen was allowed to interfere in mix and mastering. The very coherent visual design by Tommy Schmid based on the illustrations by Hanna Verwohlt. An artistic VR music video was crowdfunded in Feb 2021. A VR music video will follow in May 2021. By the way, the visuals should also work for hearing impaired people.
The result is slow, cool disco & krautmusic, dub-knowledge & minimalism, Hip Hop & Psychedelic. They are all here in this big mycrotom drum. Forms a round whole. Kraut sounds globally matured here and unlike some other hypnotic flow music does not feast on its own spirituality, but has humor, roughness and bite.
DANIELE SCIOLLA «SPIN OF SYNTH»
RecordsArtist: Daniele Sciolla
Album: Spin Of Synth
Label: Elli Records
Release date: May 21
Composed, recorded and produced by Daniele Sciolla
Mastered by Riccardo Parravicini at Rima Maja
Artwork by Daniele Sciolla and Lise Sciolla
Graphic project by Elli
Tracklist
1. Poly
2. Jupiter
3. Prophet
4. CS
5. Arp
About the release
Trips all around Europe searching for rare synthesisers, a graduate degree in Mathematics, Conservatory of music and jazz studies: these are the elements of which Spin Of Synth is made.
SPIN acts here as the intrinsic property carried by elementary particles, in this case applied to analog machines.
This EP highlights the countless timbre variations that occur between the various analog machines, as an answer to the same stimuli: from a unique trigger very different results appear, and everything is layered and crushed to obtain a giant choral effect. Moreover, time is stretched beyond our standard limits, to create a mosaic of fractal sounds, obtained by varying the pressure of the music sequences.
On each track, synthesisers are either presented as a timbrical mass, or left alone by themselves, in which case even the smallest details of a single synth become audible.
This EP represents a personal path out from music norms, made with instruments that today represent the standard in contemporary music production, and that yet were the cornerstones of electronic music experimentation only a few decades ago.
About the artist
A scientist of sound and perception, moving between digital, analog synthesisers and a distinct pop attitude. Fond of extreme experimentation, he applies his mathematical and classical music knowledge to electronic production, thus achieving a personal style based on melodies and polyrhythms. His works have been selected as soundtracks for Vogue Paris, Versace, Nitro Circus and Teton Gravity, among others. Since 2012 he has been playing more than 400 concerts all over Europe, also taking part in festivals as Heineken Balaton Sound, Spring Attitude and Ypsigrock.
About the label
Elli Records is an independent label focused on music made by humans, for humans, with computers. Beyond the standard classification by genres, Elli promotes those artists that develop a deep relationship and thought on machines and software.
POLY is the first track of this mixtape on THE WIRE
CURSES «CURSES PRESENTS NEXT WAVE ACID PUNX»
RecordsArtist: Various, Curses
Album: Curses Presents Next Wave Acid Punx
Label: Eskimo Recordings
Release date: June 4th, 2021
Format: 3 x CD, 2 x Double LP, Digital
Tracklist
1/3CD – Chapter 1. Origins (Classics)
2/3CD – Chapter 2. Break A Sweat (Recent)
3/3CD – Chapter 3. Maximum Heat (Exclusives)
Vinyl Pt 1 – Next Wave Acid Punx Pt 1. Origins
Vinyl Pt 2 – Next Wave Acid Punx Pt 2. Move Your Body
About the release
‘Next Wave Acid Punx’ is a 38 track journey across nearly 40 years of dark club music compiled and curated by Berlin-based Musician and DJ, Luca Venezia aka Curses divided into Chapter 1. Origins (Classics), Chapter 2. Break A Sweat (Recent) and Chapter 3. Maximum Heat (Exclusives).
Inviting friends with a like-minded affection for an 80s rooted sound, and diving deep into his record collection, Curses has put together a three CD/double vinyl set that takes us from music by Colourbox and Suicide to EBM pioneers, Front 242 through to recent club hits from Zombies in Miami, and 12 brand new, totally exclusive tracks from the likes of Shubostar, Chinaski, and Curses himself. Exploring the darker side of club music, ‘Next Wave Acid Punx’ traces decades of a musical passion and joins the dots between the EBM, New Beat, Italo and Acid House tracks of the 1980s to present music of today.
Luca Venezia (Berlin, February 2021): «Putting together a compilation like this is a strange experience. I’ve never been one to stay still too long. Whether as a musician, DJ, or producer I’d never wanted to tie myself down to one scene or one sound, always looking to move on before I’d maybe run a project completely dry. With an album you create a snapshot of who you are during that time in life, with a DJ set maybe just that night, but this felt more like trying to sum up a lifetime of musical experiences. A bit daunting! But in putting this comp together I did find a path that led from listening to FRONT 242 and Ministry cassettes in my bedroom when I was just 11, through to the music I make and play today.
What links these tracks together, is an attitude. It’s one I’ve been drawn to since I was a teenager, playing in punk bands, skateboarding in NYC, hanging out at CBGBs, and following Sonic Youth around, to eventually raving every weekend at underground drum & bass and electro nights.
As a teenager I’d dig through the bargain bins at shops like Vinyl Mania and Bleecker Bob’s where you’d find all these Freestyle, Italo and New Beat records. Straight away I zoned in on the “Dub” and “Extended Dance Mix” versions where the focus was on the drums and I could hear a link to bands I’d loved years before.
The first chapter takes early tracks from bands who came directly out of the punk and new wave scenes, that played a major role in forming my musical taste. The second chapter celebrates current music influenced by these early pioneers, while the third chapter comprises exclusive new music made for this compilation, with the passion for these genres in mind.
Some of these songs may have been written decades apart, but they all share an energy, a raw spirit, it’s those massive drums and gated snares that you hear on both Demolition Group’s ‘You Better Stay Alive’ from 1988, and Shubostar’s brand new track, ‘Aya’. This mix of electric and electronic sounds have been part of my make up ever since I learned to play guitar accompanied by a DR550 drum machine.
After leaving New York, I found a scene that helped me realize I could combine all my own past influences into my productions, song-writing and DJ sets. Discovering underground parties like Wrong Era, Cocktail d’Amore in Berlin, La dame Noir in Marseille, and of course A Love From Outer Space, made the pieces fall into place for me. This is the sound of a community I love, a passion without sacrifice, that I now want to share with you.»
MODULARZ COMPILATION – THE 6 PLANET DISCOVERY MISSION
RecordsArtist: Inigo Kennedy, Silent Servant, Developer, Benjamin Damage
Album: The 6 Planet Discovery Mission
Label: Axis Records / The Escape Velocity
Release date: May 7th, 2021
Format: Digital
Tracklist
01. Inigo Kennedy – J1407b
02. Silent Servant – Ranxerox
03. Developer – Arcadians 58
04. Developer – Volumino
05. Benjamin Damage – Azizos
06. Developer – Ursans
About the release
«Jeff brought a clever idea to me and that was to create a compilation for «The Escape Velocity» project. It was clear that it was important to keep the Axis’ space aesthetic and that the whole thing would be curated by Modularz, so I took the information Jeff gave me and began to select only a few producers that I felt that could contribute something different without orbiting too far out of the Axis Solar System.
The 6 planet discovery mission is a metaphor for discovering something else or out of the Axis’ norm and I used planets instead of artists to describe this. I asked each artist to name their created tracks after a newly discovered planet if they were given the opportunity and in total, we came up with 6 to complete the compilation.»
Developer
About Developer
Developer is one of a few active DJ/Producers that emerged from the Los Angeles techno scene in the early 1990’s. After ending his residency as a DJ on radio station 88.7FM kspc back in 1995, Developer went to New York City to learn about the record distribution business and assisted in the launch of the first dedicated techno distribution company in Los Angeles » Entity Music Distribution » which worked with highly influential labels such as Axis Records, Reload Belgium, Plus 8 Canada as well as a large amount of techno label’s from Detroit, Chicago and Europe. One of the company’s main focuses was to expose the western USA, Mexico and most of Central and South America with techno music from around the world.
Over the last 2 decades Developer has played in various countries as well as taking part in laying a foundation in the LA techno culture by producing events and exposing various first time international talents through out the mid to late1990’s. Developer gained much of his acclaim and extensive performance history from his strong mixing and programming skills as well as the ability of playing 40 – 60 records per hour on 3 turntables with effect processor and sampler.